Activiteiten

Op Tamboerijn bieden we een rijk aanbod aan activiteiten. Een omgeving waarin van alles te doen en te beleven valt, helpt kinderen om zich te ontwikkelen. Voor kinderen is dat interessant en leuk. Wij, pedagogisch medewerkers, vinden het ook belangrijk dat de kinderen een leuke dag hebben, maar we kijken verder dan "leuk". We zijn ons bewust van de ontwikkelingsgebieden die we stimuleren.
Een voorbeeld: Als we dieren nadoen, zijn we bezig met onze fantasie. We trainen de grove motoriek (stampen, kruipen) en ontwikkelen ook uithoudingsvermogen. Door het plezier dat we samen hebben ontstaan gevoelens van verbondenheid en vriendschap. De pedagogisch medewerker doet mee en helpt de woordenschat te vergroten ("Steek je slurf maar in de hoogte, olifanten!") en met een welgekozen compliment, groeit het zelfvertrouwen van de kinderen.



Wij gaan ervan uit dat kinderen zich uit zichzelf ontwikkelen. Ieder in zijn of haar eigen tempo. We kijken goed naar de kinderen en proberen aandacht te hebben voor wat hen bezighoudt. Als we zien dat een kind een ontdekking doet, bijvoorbeeld zijn eigen schaduw, dan benoemen we dat en betrekken er mogelijk andere kinderen bij.
Activiteiten doen we vaak met z'n allen, maar we hebben daarbij oog voor de verschillende kinderen. We proberen een activiteit voor iedereen interessant en uitdagend te maken.
Een voorbeeld: Als we samen koken, dan is het voor een jong kind al een belevenis om de groente te voelen en te proeven. Een iets ouder kind kan missschien een aardappel wassen in een bakje water en een grote peuter kan wellicht al een mesje hanteren en wat groente snijden of geconcentreerd met een schaartje kruiden knippen. Aan het eind proeven we ervan en we zijn met z'n allen trots op ons lekkere eten.

Af en toe werken we met een thema. Het doel hiervan is om een paar weken steeds dezelfde begrippen voorbij te laten komen en zo te werken aan een rijkere woordenschat.

Activiteiten die we vaak doen.

  • Vrij spel.
    Heel belangrijk voor kinderen! Door vrij spel ontwikkelen kinderen hun eigen fantasie te ontwikkelen, leren ze zichzelf te vermaken en ook biedt het een geweldige mogelijkheid voor interactie tussen de kinderen.
  • Buiten spelen.
    Dagelijks gezond bewegen in de buitenlucht. Soms in onze tuin, maar vaker in het Wilhelminapark of Moestuin Maarschalkerweerd. Daar hebben de kinderen de ruimte om te rennen en te klimmen.
  • Creatieve activiteiten.
    Hierbij staan het verkennen van materialen en de eigen expressie centraal, en niet het eindresultaat.
  • Muziek maken.
    Recente studies wijzen uit hoe goed het is om muziek te maken voor én met jonge kinderen. Dagelijks zingen we samen bij de gitaar. We spelen met instrumentjes of we dansen samen op muziek.
  • Boekjes lezen.
    Hiermee wordt vooral de taalontwikkeling gestimuleerd.